Príbehy úspechu z oblasti digitalizácie v iných odvetviach

Príbehy úspechu z oblasti digitalizácie v iných odvetviach


Súčasný CEO spoločnosti Netflix Reed Hasting zabudol načas vrátiť film „Apollo 13“, ktorý si požičal z videopožičovne. Po zaplatení nemalej pokuty za omeškanie v sume 40 dolárov mu v hlave skrsla myšlienka vytvoriť Netflix. Tento príbeh je príkladom toho, ako niekto dokáže profitovať z meniacej sa doby a dokonca aj z nepriazne osudu, dosiahnuť úspech a v konečnom dôsledku i zisk z digitalizácie.

Reed Hasting a Marc Randolph založili Netflix v roku 1997 ako online DVD požičovňu. Spočiatku si mohli užívatelia vyhľadať film na internete a spoločnosť Netflix im ho zaslala ako DVD. Veľký rozdiel bol v tom, že sa neplatili žiadne pokuty za neskoré vrátenie filmu. Dvaja zakladatelia napokon rozšírili svoj model podnikania a ponúkli fixnú sadzbu: ich zákazníci mohli pozerať filmy za mesačný poplatok – sprvoti najmä kasové trháky.

Reed Hasting využil zvyšujúcu sa rýchlosť internetu a zmenil Netflix na streamingový portál. To znamená, že filmy sa už nemuseli posielať poštou, ale namiesto toho sa mohli pozerať priamo cez webový prehliadač. Počet užívateľov Netflixu sa neustále zvyšoval, takže problémom sa stala obmedzená rýchlosť internetu. Jednou možnosťou by bolo minimalizovať veľkosť video súboru – a jeho kvalitu.

Potom Federálna komunikačná komisia (americká regulačná agentúra pre komunikačné kanály) prijala zákon umožňujúci poskytovateľom internetu, aby pre určitých zákazníkov zabezpečili vyššiu rýchlosť internetu. Firemní zákazníci, ktorí vyžadujú rýchle internetové pripojenie, ho tak mohli získať prostredníctvom náležitých dohôd so svojimi poskytovateľmi internetu. Pre spoločnosť Netflix bolo toto rozhodnutie kľúčové – rýchlejšie internetové pripojenie znamenalo, že nebolo nutné znížiť kvalitu videa.

Mediálne skupiny v Hollywoode si postupne uvedomili, že Netflix predstavuje riziko pre ich vlastný obchod, pretože by sa predalo menej filmov. Svoju spoluprácu so spoločnosťou Netflix ukončili. Aby zákazníci neboli ukrátení o zábavu, Netflix rýchlo založil vlastné filmové štúdio a dnes úspešne produkuje vlastné filmy a seriály. Keďže spoločnosť Netflix dokázala analyzovať správanie svojich zákazníkov a čomu dávajú pri sledovaní filmov prednosť (mohli hodnotiť filmy), bolo možné vytvoriť filmy, ktoré sa používateľom páčili.

Internetové pripojenie televízorov, mobilných telefónov, tabletov a herných konzol medzičasom umožnilo Netflixu poskytovať služby na všetkých týchto zariadeniach prostredníctvom aplikácie. Spoločnosť začínala v roku 1997 s 30 zamestnancami. Podľa vyhlásení spoločnosti mal Netflix ku koncu roka 2016 približne 4 700 zamestnancov a ročný zisk vo výške 8,83 miliardy dolárov.